2015/05/01

ترتيب ادوات الطبخ و اطقم التوزيع

بالرغم من اني معنديش اطقم توزيع كتير اوي الا انهم كانوا مزنقين و مبهدلين جوة درج المطبخ و كان صعب اني الاقي اللي انا بدور عليه  من غير ما اتعور من حاجة جوة الدرج. واحب انتهز الفرصة و احيي كل بنوتة عاملة معرض للادوات المنزلية على رخامة مطبخها و مش لاقية يا عيني حتة تطبخ فيها D:

بالنسة لي ادواتي كان ليهم مكان مجهول كدة جوة حفرة سوداء مش مفهومة جوة الدرج مع بقيت ادوات المطبخ . لحد ما لقيت الكوبايات او الجرادل الحلوة دي في "كارفور" . مكانوش غاليين و بصراحة كانوا مفيدين اوي للادوات المطبخية اللي بستخدمها كل يوم .

ترتيب ادوات الطبخ و اطقم التوزيع


بصراحة كدة مكانهم مريح بالنسبة لي و رائع للحاجات اللي بستخدمها في الطبخ بشكل يومي . الحلو كمان في الكوبايات دي انهم بيتعلقوا ع الحيط في اي مكان فممكن طبعا اعلقهم جمب البوتاجاز او جمب الرخامة اللي بشتغل عليها ببساطة . بس انا حطاهم في الكيتشن كارت بتاعتي. اللي هي عبارة عن عربانة بتحطيها جمبك و انتي بتطبخي عشان تسهل عليكي امور كتير.

طبعا اول حاجة انك هترمي اي حاجة قديمة او مصدية او عندك منها كتير او مبتستخدميهاش خالص. و خصوصا لما يكون عندك مطبخ محندق و صغير زي حالاتي . لانك بتكوني محتاجة كل شبر في المطبخ.

ترتيب ادوات الطبخ و اطقم التوزيع


الخطوة التانية اني قسمتهم لتلات اقسام . انا كان نفسي اقسمهم (اخبزي اطبخي و قدمي) (bake, cook, serve) لان شفت قبل كدة صور لادوات مطبخ مرتبة و متقسمة بالشكل دا و حبيت الفكرة بس بصراحة انا مش بخبز كتير اوي كدة يعني لدرجة اني اعمل كوباية مخصوص للمضرب اليدوي و ادوات الخبز غير كمان اني بستخدم المضرب اليدوي اكتر في عمل البشاميل و الصوصات و الصلصات اكتر من الخبز ففكرت في اقسام تانية هي ( حضري اطبخي قدمي) (prepare, cook, serve) فطبعت شوية علامات على ورق العلامات بتاعي و لزقتهم على الكوبايات دي عشان تضيف معنى و شكل جمالي كمان ليهم.

القسم بتاع حضري فيه كل الادوات اللي بستخدمها اثناء تحضير الاكل زي عصارة الليمون و مقص الاكل و السمك و السبتيولا و الفرشة السليكون و سكينة اللحمة و المصفة الصغيرة ممكن انتي برضو تحطي فيها اي حاجة بتستخدميها اثناء تحضير و تنضيف الاكل زي قشارة قروش السمك و هراسة البطاطس المسلوقة.  بالنسبة لقسم الطبخ حاطة فيه المضرب اليدوي و الملاقط بتاعة الفراخ للقلي و المقصوصة عشان اخرج الحاجة من الطاسة و انا بقلي و المعالق الخشب و انا بحمر البصل او بعمل تقلية. اما بقى القسم بتاع التقديم طبعا المغرفة اللي بغرف بيها الشوربات و السوايل و قطاعة البيتزا و معلقة غرف الرز طبعا ممكن تحطي معلقة غرف السباجتي او معلقة الايس كريم .


ترتيب ادوات الطبخ و اطقم التوزيع

زي ما قلت قبل كدة حطيتهم في عربانة المطبخ او الكيتشن كارت عشان يسهلوا عليا الطبخ . اوعدكو اني هشيرها قريب جدا . عاوزة اسمع منكوا اراءكوا و تعليقاتكوا . مستنية اشوف تعليقات. عايزة اعرف مرتبة ادوات المطبخ ازاي علقي تحت البوست دا و لو معندكيش حساب من الاختيارات اللي تحت عشان تعلقي بيه ممكن تختاري مجهول و تعلقي. ولو عايزة تساليني اي سؤال انا موجودة. اشوفكوا البوست الجاي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

عدد الزيارات