2015/05/19

عربانة مطبخ مفيدة وعملية


واحد من الحلول اللي ساعدتني جدا لاستغلال مساحة المطبخ الصغير جدا عندي هو اني اخترت عربانة مطبخ صغيرة او تروللي في متناول ايدي. انا عن نفسي شايفة ان عربانة المطبخ او التروللي لازم يكون عملي كفاية بحيث انه يقدر يساعدك وانتي بتطبخي عشا لذيذ.

زمان كانت العربانة او التروللي بتاعي مليان شوية اكياس بلاستك مع شوية كراكيب كدة .. بصراحة كانت حاجة تكسف اني اخد صور قبل و بعد . خدت بعد بس D: . بصراحة مكنتش اتخيل انه هيبقى حلو اوي كدة.

و لذلك انا متشوقة جدا اشارك معاكو عربانة المطبخ بتاعتي. انا كان هدفي انها تكون في متناول ايدي و تساعدني وانا بطبخ و بما اني هموت على شوية مساحة ولو صغيرة لمطبخي المتناهي الصغر اصلا فانا ممنونة للعربانة انها شايلة كل حاجات الطبخ اللي بستخدمها بشكل يومي في الطبيخ احسن ما احطهم على الرخامة و ملقيش حتة اطبخ فيها.


ترتيب تروللي المطبخ



بالاضافة لاني حطيت ادوات الطبخ اليومية . كنت عايزة اخليها كمان تضيف جمال و ديكور للمطبخ و كمان احطلها لمستي. ممكن تكونوا لاحظتوا اني حطة صينية فضي بحيث تكون زي الرف و بصراحة شكلها حلو و بيلمع.

ترتيب تروللي المطبخ


العربانة محطوطة جمب ضرف المطبخ التحتانية و بالضبط في مواجهة البوتاجاز. عشان كدة قررت احط فيها اطقم التوزيع اللي اتكلمت عنها من كام يوم  ع الرف الفوقاني . بيساعدوني اخلص كل حاجة باسرع ما يمكن.


ترتيب تروللي المطبخ

زي ما قلت قبل كدة اني قسمت اطقم التوزيع تلات اقسام (حضري , اطبخي , قدمي ) (prepare, cook and serve) كل كوباية او جردل مخصص لقسم معين. حطيت معاهم برضو فوط المطبخ و الطبيخ اللي بشيل بيهم الحلل او اللي بنشف بيهم المواعين .

ترتيب تروللي المطبخ

و بحب جدا اخلي فوط الايد الصغيرة في متناول اليد .. ف بالنسبة لي هو ده احسن مكان عشان يفضلوا متوفرين ليا على طول. و استخدمت صينية بلاستك صغيرة عشان احطهم. حطيت كمان عصير و برطمان مخلل . يعني شوية حاجات بنستخدمها يوميا .  و زهرية ورد خشب عشان تضفي لمسة جمالي.

و اخيرا و ليس اخرا حطيت رولات مناديل المطبخ الاضافية عشان لو الرول اللي فوق العربانة فضيت.

قولولي حطين ايه ف عربانة المطبخ او تروللي؟ حطين الحلل و الطاسات اللي بتستخدموها يوميا ؟ شوية مجات و اطباق اللي بتحتاجوها كل يوم ؟ عايزة اشوف كومنتاتكو و تفاعلكوا . مستنياكوا في البوست الجاي.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

عدد الزيارات