2014/06/11

اصنع بنفسك : منظم لطاولة تغيير البيبي

قبل ما ابدأ كلام في المنظم بتاع طاولة التغيير عايزة اقول ان طاولة التغيير جمب تسريحتي اللي هي عليها كل ادوات مكياجي فتخيلوا بقى كمية الكراكيب اللي كانت ع التسريحة  بالاضافة الى المكياج و البرفانات كريم البيبي و فرشته و شوية كراكيب كتير . 
انا بصراحة معنديش طاولة تغيير للبيبي لكن بستخدم سريره كطاولة تغيير و بحط تحته حصيرة صغيرة بتاعة التغيير.


عارفين المنظم بتاع الباب اللي بيبقى بلاستك و عنده جيوب فكرت اجيبه و اقص منه حتة على اد مانا عايزة و استخدمه بس انا عندي قماش زيادة في البيت ليه اروح اعمل مجهود و اكلف نفسي و انزل اشتري حاجة في حين ان عندي حاجة تانية اقدر اعملها ف البيت و ببلاش ؟ عملته بنفسي و بصراحة عملي بشكل لا يصدق .. كل اللي احتجته قماش و صفيحة سفنج و مكنة خياطة تعالو بقى اخدكوا ف جولة للمنظم العبقري ده 



اصنع بنفسك : منظم لطاولة تغيير البيبي


كل اللي عملته اني قصيت قطعتين من القماش بالطول و العرض اللي عايزاهم و حطيتهم على بعض و خليت الوش الغلط للقماش لبرة و حطيت عليهم راقة سفنح و خيطت الحواف كلها ماعدا حرف واحد طبعا عشان اقدر اقلبه و بعدين قلبته للوش الصح فبقى عبارة عن قماشتين جواهم راقة سفنج و خيطت اخر جنب .... بقى عندي الجزء الاساسي لو انتي عندك قماش تقيل ممكن متحتاجيش راق السفنج انا حطيته بس عشان يمسك نفسه شوية عشان القماش عندي كان خفيف

و بعدين عملت نفس الكلام مع الجيوب بالضبط و خيطتهم ف الجزء الاساسي




اول جيب فيه الحصيرة البلاستك اللي بيغير عليها مطبقة و شوية حفاضات و كريم منطقة الحفاض . 


اصنع بنفسك : منظم لطاولة تغيير البيبي


تاني جيب جواه شوية ادوات بيستخدمها .. السكاتة بتاعته و البرفان بتاعه :) و فرشة شعره


اصنع بنفسك : منظم لطاولة تغيير البيبي


اخر جيب بقى عملتله مجموعة من علب الحليب بتاعته اول واحدة فيها مناديل ورق عادية و تاني واحدة فيها وايبس بعملهاله في البيت و تالت واحدة فيها اكياس بلاستيك عشان بعد ما بغيرله بحط الحفاض المستعمل ف كيس و اقفله كويسسسسس احم احم عشان الريحة طبعا و دي صورة كمان للحبايب



لو عايزة تعرفي لفيت الاكياس ازاي عشان تطلع فايدي وحدة ورا واحدة زي المناديل او لو عايزة تعرفي ازاي تعملي وايبس ف البيت ابعتيلي او ابعتي كومنت تحت ممكن تعلقي بدون ما تسجلي اي دخول اختاري بدون اسم و علقي مستنية اراءكم و تطبيقاتكم اشوفكو البوست الجي على خير 

هناك 4 تعليقات:

  1. غير معرف13/5/15 12:58 م

    إسمي إيمان
    أفكار جميلة جدا
    وانا عايزة اعرف الحاجتين دول بتعمليهم إزاي

    ردحذف
    الردود
    1. ان شاء الله ليهم بوست مختلف ليهم لوحدهم و كمان فيه بوست تاني عن اعادة استخدام الحاجات الكموجودة عندك في المنزل

      حذف

عدد الزيارات